Elserike gebruikt als eerste VR-brillen!

11-11-2018
Zoals u ongetwijfeld in de media heeft gezien, trekt ons project ten aanzien van de VR-brillen veel aandacht.
Op maandag 15 oktober hadden de leerlingen in onze groep 7&8 een primeur. Voor het eerst werd er in Nederland met een basisschoolklas gewerkt met VR-headsets.
De 32 headsets zijn afkomstig van het bedrijf Avantis in Groot-Brittanië. Het product heet ClassVR en biedt behalve de hardware (brillen) ook een online platform waar een grote hoeveelheid AR (augmented reality) en VR (virtual reality) content te vinden is.
Met AR zien de leerlingen een door de leerkracht uitgekozen voorwerp voor zich op tafel. Met VR bevind je je als gebruiker in een virtuele omgeving en kun je om zelfs om je heen kijken om te zien wat er daar allemaal te ontdekken valt.

We willen met de headsets vooral de verwondering bij kinderen teweegbrengen. Een reisje naar de Pyramides in Egypte, naar de dinosauriërs in de prehistorie of een reis door het zonnestelsel. Alles is dan mogelijk.
De brillen zijn behalve als middel ook als opzichzelfstaand doel in te zetten. De leerlingen kunnen namelijk ook zelf een virtuele omgeving bouwen via bijvoorbeeld Paint 3D of CoSpaces.
Een leuk project voor leerlingen die binnen talent willen afstuderen in het domein “Communicatie & ICT”? Zeker weten!

Op Maarkelsnieuws was te lezen...

Ze kunnen bijna niet wachten op het sein van meester Bertjan ten Donkelaar maar na een duidelijke uitleg gaat het dan toch echt eindelijk gebeuren. Groep 7/8 van Openbare Daltonschool Elserike kreeg vanmorgen de primeur als een van de 11 scholen die onder de OPO Hof van Twente valt en mocht tijdens de lessen voor het eerst de nieuwe VR- en AR brillen gebruiken. “We draaien op dit moment een pilot met 32 VR- en AR-brillen van het Britse bedrijf ClassVR”, vertelt Bertjan die de Virtual Reality bril op de ICT beurs in Londen tegenkwam. De VR-AR brillen hebben het grote voordeel dat ze zonder smartphone te gebruiken zijn en niet bekabeld zijn. Een set bestaat uit 8 brillen die gezamenlijk worden opgeladen in een daarvoor bestemde box, vertelt Robert Geerdink. Als een van de bestuursleden van de stichting OPO Hof van Twente is Geerdink verantwoordelijk voor huisvesting, onderwijsinhoudelijk/zorg en ICT binnen de OPO. Elk jaar wordt de ICT beurs in Londen bezocht om zo op de hoogte te blijven van de vele veranderingen op onderwijs en ICT-gebied. “Ik denk dat het nu zo’n 15 jaar geleden is dat we de eerste digitale schoolborden in de regio hebben aangeschaft en inmiddels zijn deze alweer vervangen door Touch tv’s”, vertelt Geerdink.

Een klein team probeert goed in te spelen op de vele innovaties in het onderwijs en deze op de scholen binnen de OPO op een juiste wijze uit te rollen. Alle 12 scholen kunnen de brillen tijdens hun lessen inzetten maar dat moet dan wel ingepland worden. Afgelopen vrijdag hebben de leraren een cursus gehad in het gebruik van de brillen en het inzetten tijdens de lessen. Met de brillen wordt het onderwijs op een aangename manier gebracht en kan het zelfs een goed alternatief zijn voor excursies.”Beelden zeggen nou eenmaal meer dan woorden. “We verwachten de bril vooral bij lessen in de vakken natuur, geschiedenis en aardrijkskunde in te zetten maar bij verkeer zou het een mooie virtuele ervaring kunnen zijn voor de leerlingen. Deze lessen zijn nog niet voorhanden maar kunnen we misschien zelf maken. De brillen zijn programmeerbaar en bieden veel mogelijkheden op verschillende leerniveau’s”, geeft Bertjan aan. De kinderen zijn erg enthousiast. Lotte reageert: “Het is écht heel erg leuk. In het project Alles in 1 hadden we het net over vulkanen en lava gehad. Met de bril op leek het net of ik er zelf was, heel grappig en veel leuker dan die saaie boeken”.